علمی / غذایی / ورزشی

عملکرد پروتئین در بدن

عملکرد پروتئین در بدن

9 عملکرد پروتئین در بدن

قطعا سوالی که  همه شما دارید این است که پروتئین در بدن شما و عملکرد آن چیست و باعث چه فعل و انفعالاتی در بدن شما می شود.

پروتئین از مهم ترین اجزای موجود در بدن هر انسانی است؛ بدون پروتئین بدن احساس ضعف می کند و عضلات کوچک می شوند.

رژیم هایی که فاقد پروتئین کافی هستند، دچار ضعف ، کسلی ، چربی های فراوان در بدن می شوند و در فعالیت روزمره یا ورزش دچار مشکلات عدیده می شوند.

عملکرد پروتئین در بدن

پروتئین به ترمیم و ‌ساختن بافت های بدن شما کمک میکند. واکنش های متابولیک را تحریک می کند، pH و تعادل مایعات را حفظ می کند و سیستم ایمنی را قوی نگه می دارد. همچنین مواد مغذی را حفظ و ذخیره می کند و می تواند به عنوان منبع انرژی عمل کند.

همچنین پروتئین برای سلامتی بسیار مهم است و در بدن تعادل انرژی را برقرار می کند.

در واقع این نام از کلمه یونانی پروتئوس به معنای «اولیه» یا «محل اول» گرفته شده است که نشانگر اهمیت آن است.

پروتئین ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده اند که به هم می پیوندند و زنجیره های بلندی را تشکیل می دهند. شما می توانید پروتئین را میتوایند شبیه رشته مهره مثل تسبیح در نظر بگیرید که در آن هر مهره یک اسید آمینه است.

20 اسید آمینه وجود دارد که به تشکیل هزاران پروتئین مختلف در بدن شما کمک می کند.

در اینجا 9 عملکرد مهم پروتئین در بدن شما آورده شده است.

رشد و ترمیم

بدن شما برای رشد و نگهداری بافت ها به پروتئین نیاز دارد.

با این حال، پروتئین های بدن شما در یک حالت چرخش ثابت هستند.

در شرایط عادی، بدن شما همان مقدار پروتئینی را که برای ساخت و ترمیم بافت ها استفاده می کند، تجزیه می کند. در مواقع دیگر، پروتئین بیش از آنچه می تواند ایجاد کند تجزیه می کند، بنابراین نیاز بدن شما را افزایش می دهد و این افزایش نیاز در دوره های ورزشی و بدنسازی ، مسابقات ، بیماری، در دوران بارداری و شیردهی اتفاق می افتد. همچینین افزاد مسن نیازشان به پروتئین بیشتر است.

باعث واکنش های بیوشیمیایی می شود

آنزیم ها پروتئین هایی هستند که به هزاران واکنش بیوشیمیایی که در داخل و خارج از سلول های بدن شما انجام می شود کمک می کنند.

ساختار آنزیم‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد با مولکول‌های دیگر داخل سلول به نام سوبسترا ترکیب شوند، که واکنش‌هایی را که برای متابولیسم شما ضروری هستند کاتالیز می‌کنند.

آنزیم ها همچنین ممکن است خارج از سلول عمل کنند، مانند آنزیم های گوارشی مانند لاکتاز و ساکاراز که به هضم قند کمک می کنند.

برخی از آنزیم ها برای انجام واکنش به مولکول های دیگری مانند ویتامین ها یا مواد معدنی نیاز دارند.

پروتئین در بدنسازی

عملکردهای بدن که به آنزیم ها بستگی دارد عبارتند از:

  • هضم را آسان تر می کند
  • تولید انرژی در بدن
  • لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی بعد از جراحات
  • انقباض عضلانی و عضله سازی
  • فقدان یا عملکرد نامناسب این آنزیم ها می تواند منجر به بیماری شود

پروتئین به عنوان یک پیام رسان در بدن عمل می کند

برخی از پروتئین ها هورمون هایی هستند که پیام رسان های شیمیایی هستند که به ارتباط بین سلول ها، بافت ها و اندام های شما کمک می کنند.

آنها توسط بافت ها یا غدد درون ریز ساخته و ترشح می شوند و سپس در خون شما به بافت ها یا اندام های هدف خود منتقل می شوند و در آنجا به گیرنده های پروتئینی در سطح سلول متصل می شوند.

هورمون ها را می توان به سه دسته اصلی دسته بندی کرد:

  • پروتئین و پپتایدها: اینها از زنجیره ای از اسیدهای آمینه ساخته شده اند که تعداد آنها از چند عدد تا چندصد عدد متغیر است.
  • استروئیدها: اینها از کلسترول چربی ساخته می شوند. هورمون های جنسی، تستوسترون و استروژن، بر پایه استروئید هستند.
  • آمین ها: اینها از اسیدهای آمینه منفرد تریپتوفان یا تیروزین ساخته می شوند که به ساخت هورمون های مرتبط با خواب و متابولیسم کمک می کنند.
    پروتئین و پلی پپتیدها بیشتر هورمون های بدن شما را تشکیل می دهند.

برخی از عملکرد های پیام رسانی پروتئین در بدن عبارتند از:

  • انسولین: سیگنال جذب گلوکز یا قند به داخل سلول را می دهد.
  • گلوکاگون: نشان دهنده تجزیه گلوکز ذخیره شده در کبد است.
  • hGH (هورمون رشد انسانی): رشد بافت های مختلف از جمله استخوان را تحریک می کند.
  • ADH (هورمون ضد ادرار): به کلیه ها سیگنال می دهد که آب را دوباره جذب کنند.
  • ACTH (هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک): ترشح کورتیزول را که یک عامل کلیدی در متابولیسم است، تحریک می کند.

 

ساختار کلی بدن را مدیریت می کند

برخی از پروتئین ها فیبری هستند و سلول ها و بافت ها محکم می سازند.

این پروتئین ها شامل کراتین، کلاژن و الاستین هستند که به شکل گیری چارچوب پیوندی ساختارهای خاصی در بدن شما کمک می کنند.

کراتین یک پروتئین ساختاری است که در پوست، مو و ناخن شما وجود دارد.

کلاژن فراوان ترین پروتئین در بدن شماست و پروتئین ساختاری استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و پوست و بدن شما است.

الاستین چندین صد برابر انعطاف پذیرتر از کلاژن است. خاصیت ارتجاعی بالای آن به بسیاری از بافت های بدن شما اجازه می دهد تا پس از کشش یا انقباض به شکل اولیه خود بازگردند، مانند رحم، ریه ها و شریان هاو

تنظیم PH خون

پروتئین نقش حیاتی در تنظیم غلظت اسیدها و بازها در خون و سایر مایعات بدن شما ایفا می کند.

تعادل بین اسیدها و بازها با استفاده از مقیاس pH اندازه گیری می شود. از 0 تا 14 متغیر است که 0 اسیدی ترین، 7 خنثی و 14 قلیایی ترین است.

حفظ pH ثابت در عملکرد بدن ضروری است و پروتئین اجازه می دهد تا محدوده pH طبیعی را حفظ کنند.

یکی از راه هایی که بدن شما PH را تنظیم می کند، پروتئین ها است. یک مثال هموگلوبین است، پروتئینی که گلبول های قرمز را می سازد.

هموگلوبین به حفظ pH طبیعی خون شما کمک می کند.

سایر سیستم های بافر در بدن شما شامل فسفات و بی کربنات است.

پروتئین ، مایعات را در بدن متعادل می سازد

پروتئین ها فرآیندهای موجود در بدن را برای حفظ تعادل مایعات تنظیم می کنند.

آلبومین و گلوبولین پروتئین‌هایی در خون شما هستند که با جذب و حفظ آب به حفظ تعادل مایعات بدن شما کمک می‌کنند.

اگر پروتئین کافی مصرف نکنید، سطح آلبومین و گلوبولین شما در نهایت کاهش می یابد.

در نتیجه، این پروتئین ها دیگر نمی توانند خون را در رگ های خونی شما نگه دارند و مایع به فضاهای بین سلول های شما منتقل می شود.

با ادامه تجمع مایع در فضاهای بین سلول های شما، تورم یا ادم به خصوص در ناحیه معده رخ می دهد.

این نوعی از سوء تغذیه شدید پروتئینی به نام کواشیورکور است که زمانی ایجاد می شود که فرد کالری کافی مصرف کند اما پروتئین کافی مصرف نمی کند.

کواشیورکور در مناطق توسعه یافته جهان نادر است و بیشتر در مناطق گرسنگی رخ می دهد.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

پروتئین ها به تشکیل ایمونوگلوبولین ها یا آنتی بادی ها برای مبارزه با عفونت در بدن کمک می کنند.

آنتی بادی ها پروتئین هایی در خون شما هستند که به محافظت از بدن در برابر مهاجمان مضر مانند باکتری ها و ویروس ها کمک می کنند.

هنگامی که این مهاجمان خارجی وارد سلول‌های شما می‌شوند، بدن شما آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کند که آنها را برای حذف برچسب‌گذاری می‌کند.

بدون این آنتی‌بادی‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند آزادانه تکثیر شوند و بدن شما را با بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند تحت تأثیر قرار دهند.

هنگامی که بدن شما آنتی بادی هایی را علیه یک باکتری یا ویروس خاص تولید کرد، سلول های شما هرگز نحوه ساخت آنها را فراموش نمی کنند.

این به آنتی‌بادی‌ها اجازه می‌دهد دفعه بعد که یک عامل بیماری خاص به بدن شما حمله می‌کند، سریع پاسخ دهند.

در نتیجه، بدن شما در برابر بیماری هایی که در معرض آن قرار می گیرد، ایمنی ایجاد می کند.

پروتئین باعث نگهداری و جابجایی مواد مغذی در بدن می شود

پروتئین ها، مواد مغذی را در سراسر جریان خون به داخل سلول، خارج از سلول یا همراه سلول، در بدن شما حمل می کنند.

موادی که توسط این پروتئین ها منتقل می شود شامل مواد مغذی مانند ویتامین ها یا مواد معدنی، قند خون، کلسترول و اکسیژن است.

به عنوان مثال، هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن می رساند. انتقال دهنده های گلوکز (GLUT) گلوکز را به سلول های شما منتقل می کنند، در حالی که لیپوپروتئین ها کلسترول و سایر چربی ها را در خون شما انتقال می دهند.

انتقال دهنده های پروتئین خاص هستند، به این معنی که آنها فقط به مواد خاصی متصل می شوند. به عبارت دیگر، یک ناقل پروتئین که گلوکز را حرکت می دهد، کلسترول را جابجا نمی کند.

پروتئین ها نیز نقش ذخیره سازی دارند. فریتین پروتئین ذخیره پذیری در بدن است که آهن را ذخیره می کند.

همچینین پروتئین ذخیره پذیر دیگر، کازئین است که پروتئین اصلی شیر است که به رشد نوزادان کمک می‌کند.

تولید انرژی

پروتئین ها می توانند انرژی بدن شما را تامین کنند.

پروتئین حاوی چهار کالری در هر گرم است، همان مقدار انرژی که کربوهیدرات ها تامین می کنند. چربی ها با 9 کالری در هر گرم بیشترین انرژی را تامین می کنند.

با این حال، آخرین چیزی که بدن شما می خواهد برای انرژی استفاده کند پروتئین است زیرا این ماده مغذی ارزشمند به طور گسترده در سراسر بدن شما استفاده می شود.

پروتئین در بدن و بدنسازی

کربوهیدرات ها و چربی ها برای تامین انرژی بسیار مناسب تر هستند، زیرا بدن شما ذخایری را برای استفاده به عنوان سوخت حفظ می کند. علاوه بر این، آنها در مقایسه با پروتئین موثرتر در بدن متابولیزه می شوند.

در حالت عادی، پروتئین در شرایط عادی انرژی کمی در بدن شما تامین می کند و جایگزین کربوهیدرات نمی شود و در کنار مصرف کربوهیدرات معنا پیدا می کند.

با این حال، در حالتی که ساعتها مواد غذایی مصرف نشود بدن شما ماهیچه‌های اسکلتی را به عنوان سوخت تجزیه می‌کند تا اسیدهای آمینه بتوانند انرژی شما را تامین کنند.

همچنین اگر ذخیره کربوهیدرات کم ‌باشد، بدن شما همچنین از اسیدهای آمینه حاصل از عضله اسکلتی تجزیه ‌شده استفاده میکند که معمولا پس از فعالیت ورزشی و پس از خواب که ساعتها کالری ای مصرف ‌نکرده اید رخ می دهد.

در این مواقع ورزشکار به مصرف پروتئین کازئین و یا پروتئین شیر پیش از خواب و مصرف پروتئین وی پس از تمرین جهت جلوگیری از تحلیل عضلات تشویق می شود.

سخن پایانی

پروتئین نقش های زیادی در عملکرد بدن شما دارد , به ترمیم و ساخت بافت‌های موجود در بدن شما کمک می‌کند، اجازه می‌دهد واکنش‌های متابولیک انجام شود و عملکردهای بدن را هماهنگ می‌کند.

پروتئین ها علاوه بر اینکه یک چارچوب ساختاری برای بدن شما فراهم می کنند، pH و تعادل مایعات را نیز حفظ می کنند.

در نهایت، آنها سیستم ایمنی شما را قوی نگه می دارند، مواد مغذی را حمل و ذخیره می کنند و در صورت نیاز می توانند به عنوان یک منبع انرژی عمل کنند.

در مجموع، این عملکردها پروتئین را به یکی از مهم ترین مواد مغذی برای سلامتی شما تبدیل می کند.

مقالات علمی

www.healthline.com

author-avatar

درباره سجاد خمر

متخصص تجربی علوم ورزشی ، فیتنس ، بدنسازی و فیزیک ورزشی. دارای حکم قهرمانی در رشته فیزیک ورزشی. با سابقه 10 ساله ورزش حرفه ای.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *